Wat kan anders…

… om de administratieve lasten te verlichten?

Nogmaals dank voor jouw input tijdens de Parade van de toekomst op 5 oktober!
Hieronder vind je een opsomming van de suggesties.
Heb jij een andere suggestie? Laat deze dan hier achter als reactie!

Benieuwd wat we al hebben gedaan om de administratieve lasten te verlichten? Klik dan hier!

ECD

– Automatisch overnemen van afspraken uit het zorgplan in de ritplanning voor de wijk.
– Zonder doorklikken een Koppeling met Google maps aan adres cliënt bij naam.
– Koppelen van items uit intake aan actie, bijv. anamnese -> actie.
– Registratie vitale functies automatiseren, bijv van polshorloge naar ECD.
– Minder complexe evaluaties zorgplan.
– Het zoeken naar namen van Flex-ers, UZK, ZZP-ers kost veel tijd bij maken van de planning.
– InPlanning koppelen aan clientdossier in plaats van handmatig overzetten.
– Seintje als waarde afwijkend is en actie nodig is, bijvoorbeeld bij wegen en bloeddruk meten.
– Alleen schrijfrechten voor de 1e contactpersoon, reacties familie werken verwarrend.
– Afwezigheid bezoeker dagbehandeling voor hele dag of dagdeel kunnen registreren.
– Het steeds opnieuw moeten opstarten van Pluriform.
– De updates van Pluriform verstoren werkproces en alles staat ineens weer anders.
– Het telkens moeten aanvinken wie de rapportage moeten lezen in Pluriform.
– Autorisatie van uitzendkrachten en flexmedewerkers

Werkproces Cliënt

– Bij de intake moet je veel formulieren printen, laten tekenen en scannen. Kan dit anders?
Tip! Vraag nieuwe cliënten voorafgaand aan de intake alvast de vragenlijst in te vullen en documenten klaar te leggen. Zo kun je je bij start van de zorg meer op de cliënt richten.
– Het tekenen van de DVO kost veel tijd en is het nodig?
– Rode kaart als DVO niet is getekend en cliënt al overleden.
– Cliënten hebben soms wel 3 DVO’s: van de Casemanager Dementie, de wijk en de dagbehandeling. We zijn toch allemaal Vivium?
– Er zijn steeds minder EVV-ers, de MDO’s worden een steeds grotere last voor de medewerkers. Kan dit anders? Bijvoorbeeld bij geen bijzonderheden naar 1 MDO per jaar?
– Voor activiteiten leefplezier vragen de planning en facturen veel tijd.
Tip! Veel bewoners hebben baat bij wandelen. Dat hoeft niets te kosten.
– Wat rapporteren we? Alleen wat noodzakelijk is? Of juist ook welzijn? En Beeldzorg?
– Aan het begin van een dienst kost het lezen van de overdracht veel tijd.
– Bij nieuwe cliënten is het paspoort soms verlopen. Eigenlijk mogen we dan geen zorg leveren.
– Wanneer doen we metingen, bijvoorbeeld wegen of vochtlijst? Alleen bij aanleiding of vaker?
– Het tekenen van het zorgplan in de wijk.
– De zorgregistratie, ’10-minuten’ registratie, urenverantwoording en dagstaat in de wijk.  

Werkproces medewerkers

– Bij start opleiding als zij-instromer veel obstakels bij toegang en kennismaking ICT-systemen.
– Autorisaties, inwerken en check ID’s uitzendkrachten door flex in plaats in de wijk.
– Voor nieuwe collega’s nu allerlei losse mails voor tablet, wachtwoorden, toegang Ncare, etc.
– Standaard inwerkprogramma voor nieuwe collega’s hoe te werken in systemen, zoals ECD.
– Leidinggevende moet ziekteverzuim medewerkers op meerdere plekken registreren.
– Agenda bedrijfsarts via planningsagenda (HR).
– Proces subsidie aanvraag praktijkleren en registreren.

Overig

– Het vinden van documenten.
– Het vinden van collega’s op Viviumnet en ook niet alle collega’s hebben profiel ingevuld.
– MIC formulier, wat doen we ermee? Leidinggevende checkt alleen of juiste mensen betrokken zijn bij de afhandeling.
– Checklists (audits) hygiëne etc. en aftekenlijsten getuigen niet van vertrouwen.
– Medewerkers hebben geen tijd voor allerlei projecten en kwaliteitsonderzoeken.
– Verzamelen van informatie voor review kost veel tijd, omdat je op veel plekken moet kijken.
– Minder e-learning, liever skills-lab, ervaring overdragen en inspireren.
– Samenwerking en communicatie tussen onderdelen, bijv. Casemanager dementie en wijk.
– Te veel en te lange mails met te veel mensen in cc.