ECD Veel gestelde vragen

.

Antwoord op een aantal veel gestelde vragen

Update 09-02-2024
Met welke devices gaan we werken?  
In februari 2024 wordt er in samenwerking met Superusers gekeken naar het meest geschikte apparaat voor het gebruik van PUUR. en spraakgestuurd  rapporteren. 

Hoe gaat het spraakgestuurd rapporteren om met accenten en zorgtermen?  
PUUR. maakt gebruik van gespecialiseerde software voor spraakgestuurd rapporteren in de zorg. Deze software herkent vakterminologie nauwkeurig en rapporteert zelfs zonder spelfouten, afkortingen en met correcte leestekens. Het systeem is getest met diverse accenten binnen Nederland en ervaringen van zorgprofessionals met verschillende moedertalen.

Wat is het voordeel van spraakgestuurd rapporteren?  
Met behulp van spraakgestuurd rapporteren kun je als zorgprofessional snellere en kwalitatief betere rapportages maken. Onderzoek van Ecare toont aan dat 90% van de zorgprofessionals direct na de zorg bij de cliënt rapporteert, wat de kans op vergeten vermindert. Bovendien is het handig voor verschillende doelgroepen doordat zij de rapportage kunnen horen en direct feedback kunnen geven. Dit draagt bij aan een betere afstemming van de rapportage op de gezondheidsbehoeften van de cliënt. De rapportage kan eventueel later op de dag bijgesteld en aangevuld worden.

Kan ik verborgen rapporteren? 
Het is binnen PUUR. niet mogelijk om verborgen te rapporteren. Het uitgangspunt is dat het dossier van de cliënt is en zij dus ook de rapportages mogen lezen. De eerste contactpersoon krijgt de rechten om zowel te lezen als te schrijven in PUUR. Dit betekent dat zij ook een rapportage kunnen schrijven. De eerste contactpersoon kan andere naasten autoriseren voor leesrechten.  

Kan ik een MIM melding maken via PUUR.? 
Het is in PUUR. niet mogelijk een MIM melding te maken. Een MIM staat voor Melding Incident Medewerker, het dossier in PUUR. is van de cliënt. Vivium is bezig een nieuwe optie te ontwikkelen buiten het zorgdossier om digitaal MIM meldingen te maken. 

Wat kan de mantelzorger allemaal zien in PUUR.? 
Vanuit de gedachte om samen met het netwerk van de cliënt zorg te leveren voor de cliënt, is het hele zorgdossier zichtbaar voor tenminste de eerste contactpersoon. Transparantie over de zorg, ook als het gaat om dossiervoering is het uitgangspunt. De eerste contactpersoon krijgt de rechten om zowel te lezen als te schrijven in PUUR. Dit betekent dat eerste contactpersonen ook een rapportage kunnen schrijven. De eerste contactpersoon kan andere naasten autoriseren voor alleen leesrechten.  

Is de WZD onderdeel van PUUR.? 
PUUR. faciliteert het werken conform de Wet Zorg en Dwang. Als je een nieuwe zorgafspraak maakt dan kun je een instrument opstarten. Dit instrument heet: onvrijwillige zorg en leidt je door het stappenplan van de WZD heen.  

Zijn Superusers verantwoordelijk om contactpersonen te scholen in het werken met PUUR.? 
Nee, de Superusers zijn er voor collega’s.  
 

Waaraan moet het nieuwe ECD voldoen?
Het nieuwe ECD moet aan een hele lijst eisen voldoen. De belangrijkste eisen zijn:

* Het nieuwe ECD is gebruikersvriendelijk en ondersteunt jou goed bij jouw werkzaamheden. De gebruikersvriendelijkheid draagt bij aan meer werkplezier en tijd,waardoor er meer aandacht is voor onze cliënten.
* Het nieuwe ECD is een standaard ECD met 24/7 ondersteuning door deskundigen vanuit de leverancier.
* Het nieuwe ECD moet toekomstbestendig en duurzaam zijn.
Dat betekent dat het ECD ons moet helpen om ook in de toekomst goede zorg te kunnen verlenen. Bijvoorbeeld in regionale samenwerkingen en bij koppelingen naar andere organisaties of systemen, zoals Ysis waar onze klantgroep GRZ mee werkt.
* Het systeem moet betaalbaar zijn en blijven. Een standaard ECD is stabieler waardoor het beheren en ondersteunen van het ECD naar de gebruikers makkelijker en goedkoper is.
* En we zoeken een ECD dat goed aansluit bij de technologische ontwikkelingen, die de toekomst met zich meebrengt. Denk bijvoorbeeld aan meer mobiel werken via tablet of smartphone.
* Tenslotte moet het ECD zich al bewezen hebben bij andere zorginstellingen in het land. Op die manier voorkomen we zoveel mogelijk ontwikkelproblemen. En we liften mee op ontwikkelingen in het land.

Wie vormen het projectteam?
Voor de selectie en de implementatie van het ECD is een projectteam samengesteld.
Projectmanager is Ronald van TolOp ViviumNet vind je de namen van de collega’s uit het projectteam.

Wat is tot nu gebeurd?

* Meer dan 100 collega’s uit de zorg en ondersteuning hebben in de “validatieweken” in mei en juni met praktijkvoorbeelden de 2 geselecteerde ECD’s getest.
* Het projectteam heeft een keuze gemaakt tussen de twee geselecteerde ECD’s.  Deze keuze is voorgelegd aan het Cov, de OR en de CCR.
* 28 september hebben we bekend gemaakt voor welk ECD is gekozen.
* Het projectteam maakt samen met de leverancier van het gekozen ECD een implementatieplan. In dit plan ligt de nadruk op
– het zoveel mogelijk overzetten van data vanuit Pluriform naar het nieuwe ECD;
– goede scholing en ondersteuning van medewerkers, zodat de overgang naar het nieuwe ECD voor jullie goed gaat.
Ook bij het opstellen van de planning voor de implementatie gaat zorgvuldigheid boven snelheid.


Meer informatie?
Heb je nog vragen? Stel deze gerust via prencommunicatie@vivium.nl.

N.B. Naast het nieuwe ECD onderzoeken we op dit moment ook of een CRM-systeem naast het standaard ECD wenselijk is. Dit heeft vooral betrekking op de oriëntatiefase van cliënten, de administratie van leden en Vivium Services. Omdat er veel raakvlakken zijn tussen een CRM en ECD, loopt dit onderzoek tegelijk met het ECD project. Ook van het CRM-project is Ronald van der Tol projectleider. Op 22 en 23 mei vonden de CRM-validatiedagen plaats.

.